موتورهای درونسوز یا موتورهای احتراق داخلی
به موتورهایی گفته میشود که در آنها مخلوطسوخت و اکسیدکننده (معمولاً هوا یا اکسیژن) در داخل محفظهٔ بستهای واکنش داده و محترق میشوند. بر اثر احتراق گازهای داغ با دما و فشار بالا حاصل میشوند و بر اثر انبساط این گازها قطعات متحرک موتور به حرکت درآمده و کار انجام میدهند.
هرچند غالباً منظور از بهکار بردن اصطلاح موتورهای درونسوز، موتورهای معمول در خودروها میباشند، با این حال موتورهای موشک و انواع موتورهای جت و هواپیما نیز مشمول تعریف موتورهای درونسوز میشوند.
موتور درونسوز، یک وسیلهٔ گردنده است که در خودروها، هواگردها، قایق موتوری، موتورسیکلتها و صنایع کاربرد دارد. بدون بهرهگیری از موتورهای درونسوز، اختراع و ساخت هواپیماها ممکن نبود. تا پیش از پرواز نخستین هواپیمای جت در سال ۱۹۳۹، نیروی محرکه تمام هواپیماها در واقع توسط موتورهای درونسوز تأمین میشد..
نخستین موتور درونسوز چهارزمانه توسط نیکلاس اوگوست اوتو، مخترع آلمانی و در سال ۱۸۷۶ ساختهشد.

نمای شماتیک یک موتور درون سوز دو زمانه

منبع :
ویکیپدیا فارسی
انواع سوخت هواپیما :
سوخت JP-1
این سوخت توسط فرانک وایت ابداع شد این نوع سوخت دارای نقطه انجماد پایین بوده یا میتوان گفت همان نفت است و ویژگی اصلی این سوخت ایجاد دمای بالا در واحد حجم است و از خاصیت روغنکاری خوبی برخوردار میباشد روشن کردن موتورها در هوای سرد با این نوع سوخت مشکل است و در ارتفاعات سبب خاموش شدن موتورها میگردد.
سوخت JP-2
این سوخت در سال 1945 ساخته شد و ترکیب بنزین و نفت میباشد که بیشترین درصد آن را نفت تشکیل میدهد. سوخت جیپی 2 بدلیل پیشرفت شتابان صنعت هواپیمایی نتوانست پاسخگوی نیاز روز این صنعت باشد اما زمینهای برای تهیه سوختهای بعدی شد.
سوخت JP-3
این سوخت در سال 1947 تولید شد و آمیزهای از 65 تا 70 درصد بنزین و 30 تا 35 درصد نفت میباشد و این سوخت سبب شد که مشکل روشن نشدن موتورها در سرما برطرف شود و همچنین در ارتفاعات روشن کردن موتور بهبود یافته است ولی این سوخت گرایش زیادی به بخار شدن دارد که سبب خاموش شدن موتورها میشود.
سوخت JP-4
این سوخت در سال 1951 تهیه شد و از 65 درصد گازوئیل و 35 درصد نفت تشکیل شده است اما فشار تبخیر آن بسیار پایین است و بین 2 تا 3 پوند فشار میباشد. کاهش فشار تبخیر سبب کاهش سوخت در تانک میگردد و خاموش شدن موتور بر اثر تبخیر شدن سوخت کاهش مییابد. علامت ناتو این سوخت F40 میباشد.
سوخت JP-5
این سوخت دارای نقطه اشتعال بالا است یعنی 140 درجه فارنهایت و کم تبخیر میشود. برد تقطیری آن 550-350 درحه فارنهایت بوده و نقطه انجمادش 55- درجه فارنهایت میباشد و مشکل روشن کردن موتورها در هوای سرد و روشن کردن دوبارهی موتور در ارتفاعات رو به کاهش میباشد و علامت ناتو آن F44 است.
سوخت JP-6
این سوخت برای هواپیماهایی است که دارای موتور جت و سرعتشان بیش از سرعت صوت باشد تولید میگردد. نقطه انجماد این سوخت 65- درجه فارنهایت است بنابراین به کار بردن این سوخت در هوای سرد و ارتفاعات بالا مناسب است و قابل ذکر است که علامت ناتو آن F44 است.
سوخت JP-7
این سوخت برای ماموریتهای ویژه تهیه گردیده است. این سوخت کمتر در هواپیماهای نظامی مورد استفاده قرار می گیرد و جانشین مناسبی برای سوخت جی پی 4 میباشد. سوخت جی پی 7 کمابیش مشابه جیپی 5 است اما اشتعالی مثل سوختهای نفتی دارد و علامت ناتو آن F44 است.
سوخت JP-8
نیروی هوایی ایالات متحده در سال 1995 سوخت JP-8 را جایگزین JP-4 کرد. این سوخت دارای نقطه اشتعال بالاتر،بقاپذیری بیشتر و میزان ترکیبات سرطانزای کمتر است.
از لحاظ ساختاری شبیهJP-5بهJP-8است با این تفاوت که نقطه اشتعال پایینتری دارد. این سوخت به واسطه ویژگیهای منحصر به فرد خود تا سال 2025 در خدمت نیروی هوایی ایالات متحده خواهد بود. JP-8 در بین نیروهای ناتو با کد F-94 شناخته میشود. ترابری هوایی غیر نظامی از ترکیبی یکسان با JP-8 تحت عنوان JET-A به عنوان سوخت استفاده میکند.
سوختJP-8
شامل ترکیباتی مانند باز دارنده انجماد آب درون سوخت، بازدارنده خوردگی موتور توسط سوخت، روانکننده و مواد ضد الکتریسیته ساکن میباشد. در ساختار JP-8 میزان بنزن که مادهای سرطانزا و هگزان که مادهای سمی است کاهش یافته است.
سوخت JP-8 +100
گونه ارتقایافته JP-8 در سال 1994 تولید شده است. پایداری گرمایی این سوخت تا 100 درجه فارانهایت افزایش پیدا کرده است. از مشخصات ظاهری این سوخت میتوان به این موارد اشاره کرد: دمای اشتعال 38 درجه سانتی گراد - دمای اشتعال خود به خود 270 درجه سانتی گراد-دمای جوش 140 تا 300 درجه سانتی گراد-حلالیت در آب ناچیز-رنگ زرد کم رنگ (کاهی رنگ)
سوخت JP-TS
ویژگی خاص این سوخت تعادل گرمایی بسیار بالا و نقطه انجماد پایین آن است. JP-TS در سال 1956 برای هواپیمای جاسوسی U-2 تولید شد. این سوخت تنها در 2 پالایشگاه ایالات متحده تولید می شود.
سیال JP-10
یک پیشران مایع است که به خاطر نقطه انجماد بسیار پایین، از آن به عنوان سوخت موشکهای هوا تنفس استفاده میشود. این سیال از ترکیب خالص به نام EXO-TETRAHYL DRODICYELOPETADIENE ساخته شده است. فضاپیمای X-37 که در ناسا طراحی شده است احتمالا از این سوخت استفاده خواهد کرد.
سوخت JP-900
نیروی هوایی ایالات متحده در حال توسعه برنامه موتور توربینی IHPTET برای دو برابر کردن میزان نسبت سوخت به وزن می باشد. برنامه IHPTET در حال یافتن راهی برای افزایش فشار و دمای سوخت موتور جهت دستیابی به افزایش نسبت سوخت به وزن می باشد. برای این منظور نیاز به سوختی خاص است که پایداری گرمایی آن حدود 900 درجه فارنهایت باشد. این سوخت همچنین دارای پایداری اکسایشی و پایداری گرما...
سوخت JET A-1 و JET A
سوخت گفته شده به دلیل دارا بودن خلوص بالا یعنی نداشتن مواد گوگردی و اسیدیته پایین پس از افزایش مواد افزودنی مورد نیاز مستقیما مورد استفاده قرار میگیرد.